In deze cursus leert u hoe u meer grip krijgt op gesprekken die gaan over ander (gezonder) gedrag. Hiervoor is het nodig dat u in gesprek gaat met uw patiënt over zijn/haar ambivalentie, dat u dat deel van de patiënt aan het woord laat dat wil en kan veranderen en dat u het laat gebeuren dat de patiënt zichzelf overtuigt. U zult merken dat uw gesprekken leuker en effectiever worden.
U herkent vast de volgende situaties:
- Mensen die steeds 'ja, maar...' zeggen.
- Mensen die 'ja' zeggen en 'nee' doen.
- Mensen die altijd met een ander excuus komen.
- Mensen die zelf geen verantwoordelijkheid nemen.
Het doel van de cursus is u te ondersteunen bij het adviseren en motiveren van uw patiënten naar gezonder gedrag.
Na de cursus:
- heeft u zich verdiept in de basishouding van motiverende gespreksvoering en onderzoekt u wat dit betekent voor uw dagelijkse praktijk.
- heeft u kennis van de verschillende fases van gedragsverandering en de bijbehorende kenmerken.
- kunt u motiverende gesprekstechnieken meer flexibel en strategisch toepassen.
- herkent u uitingen van bereidheid tot gedragsverandering bij cliënten, u kunt deze verandertaal herkennen, versterken en ontlokken.
- weet u hoe u adequaat om kunt gaan met een aantal lastige situaties en wat u vooral niet moet doen.
- bespreekt u wat motiverende gespreksvoering kan betekenen voor uw gesprekken en uw praktijk.