MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dagdeel
organisatie
Medilex BV
kosten
basistarief
€ 325
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Klachten en incidenten
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
4
punten
locatie
In De Driehoek Congres- en Vergadercentrum
Willemsplantsoen 1
3511 LA Utrecht
☎ +3130 2343 307
overig
19
Jun
2018
Professioneel omgaan met (tucht)klachten
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Klachten en incidenten'
Van aanbieder:
Medilex BV
In de omgeving:
Utrecht

Studiedag over klacht- en tuchtprocedures in de gezondheidszorg. Tevens aandacht voor andere ontwikkelingen rondom de nieuwe wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg, de omgang met incidenten en calamiteiten en het toezicht door de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Kwaliteitsbewaking en –bevordering van de beroepsuitoefening, dat is het doel van het tuchtrecht. Niet het bestraffen van artsen.

Toch is er de laatste jaren sprake van een verschuiving: zo worden de maatregelen zwaarder en worden ook berispingen met naam en toenaam gepubliceerd. Deze zijn voor vijf jaar zichtbaar in het BIG-register en de privégedragingen van artsen worden ook tuchtrechtelijk getoetst. Meer dan de helft van de artsen overweegt te stoppen na een dergelijke maatregel. Een (tucht)klacht is een ingrijpende gebeurtenis met mogelijk verstrekkende gevolgen. Handel adequaat en voorkom erger!

Tijdens deze studiedag:

  • Wordt u uitgebreid meegenomen door de tuchtprocedure en ontvangt u tips voor een succesvolle afloop
  • Deelt een collega zijn ervaringen met een tuchtklacht
  • Wordt u geïnformeerd over andere ontwikkelingen rondom klachtbehandeling en kwaliteit van zorg (waaronder toezicht door de IGZ en de omgang met calamiteiten)

Leerdoelen:

  • De arts weet professioneel om te gaan met klagende patiënten.
  • De arts weet wat te doen in het geval van calamiteiten en incidenten.
  • De arts is op de hoogte van de achtergrond en werking van de tuchtprocedure.
  • De arts weet wat hij of zij wel en niet moet doen als het tot een formele procedure komt.
  • De arts is op de hoogte van de recente ontwikkelingen rondom de wet- en regelgeving m.b.t. klachtenbehandeling en kwaliteit van zorg.
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!