De CRM werkgroep Noordwest Ziekenhuisgroep (NWZ) heeft als doel de veiligheid rondom de acute zorg te verhogen binnen de NWZ. De werkgroep organiseert jaarlijks diverse trainingen op de locaties Alkmaar en Den Helder.
De doelgroep zijn de medisch specialisten verbonden aan de Noordwest Ziekenhuisgroep, verpleegkundig specialisten, verpleegkundigen, arts- assistenten, operatiekamerpersoneel en ambulancepersoneel Noord Holland Noord.
Crew Resource Management (CRM) is een veiligheidstraining voor multidisciplinaire teams in de spoedeisende zorg. CRM is eind jaren zeventig ontwikkeld in de luchtvaart om incidenten aan te pakken die gebeurden door het falen van de samenwerking in de cockpit. Centraal hierbij staan de niet-technische vaardigheden (non-technical skills) zoals communicatie, besluitvorming en leidinggeven. Deze vaardigheden zijn, alleen of in combinatie, in ongeveer zeventig procent van de incidenten en ongelukken beslissend voor een fatale afloop.
Teams in de acute zorg zijn vaak multidisciplinair, werken onder hoge tijdsdruk, nemen cruciale beslissingen en voeren hoog gespecialiseerde interventies uit. Iedere professional in de zorg draagt als teamlid met zijn/haar expertise bij aan een optimale hulpverlening. Goede samenwerking en afstemming binnen het team is belangrijk om elkaars vaardigheden en kennis aan te vullen en om op die manier de meest effectieve zorg te kunnen bieden. De prestatie die je als team levert, bepaalt in hoge mate de kwaliteit van de zorg.
Op dit moment worden er diverse trainingen gegeven binnen de acute as van beide locaties van het NWZ. Ook zijn er al diverse verpleeg- en functieafdelingen getraind.
Door in een veilige leeromgeving aandacht te besteden aan patiëntveiligheid, vakbekwaamheid, maar ook communicatie en samenwerking en zorgen voor een goede werkplek, blijven we onze zorg in de toekomst verbeteren.
Een dagdeel á 3 uur waarin 2 scenario’s gedaan worden in multidisciplinair teamverband. Deze scenario’s worden uitgebreid nabesproken, waarbij de focus ligt op de 15 CRM-kernpunten. Een scenario is een vooropgezette casus waarin geprobeerd wordt de knelpunten bloot te leggen. Denk aan; communicatie, leiderschap besluitvorming en samenwerking.