![]() |
Competentiegericht opleiden krijgt steeds meer vorm in de medisch specialistische vervolgopleidingen. Een vervolgstap is het individualiseren en flexibiliseren van de opleidingspraktijk; een noodzakelijke stap gericht op verkorting van de opleiding. Hoe kan de aios zelf verantwoordelijkheid dragen voor zijn/haar leerproces?
Dit vraagt om betrokkenheid van de opleider bij het uitstippelen van een optimaal leertraject. In deze workshop beantwoorden we vragen als 'Hoe breng je ervaring in kaart?' en 'Wanneer is versnellen verantwoord?'. Hoe gaat u om met verschil in niveau tussen de verschillende aios in uw groep? In deze workshop oefent u met het meer expliciet maken van met name de algemene competenties en krijgt u handvatten voor opleiden in algemene competenties door werkzaamheden meer te expliciteren en op onderwijs te structureren.
In het tweede deel staat de interne kwaliteitscyclus centraal. U krijgt handvatten om uw interne kwaliteitszorg en de PDCA-cyclus voor monitoren kwaliteitsverbetering te hanteren. Tijdens deze workshop gaat u aan de slag met, zo mogelijk, uw eigen resultaten van de D-RECT en de MCTQ en krijgt u inzicht hoe resultaten te gebruiken om een actieplan voor uw eigen opleiding op te stellen en de verbeterpunten aan te pakken.
Doelgroep: Opleider/opleidersgroep
Doelen:
Individualisering
Na de workshop heeft de doelnemer:
Kwaliteitszorg
Na de workshop heeft de deelnemer:
Competenties
1.6 Reflecteert systematisch op eigen manier van begeleiden/opleiden.
2.1 Zorgt voor een adequate organisatie van het opleiden op de werkplek.
2.2 Zorgt voor een adequate organisatie van formele onderwijsmomenten.
2.6 Herkent leerzame momenten in de praktijk en draagt zorg voor dat deze benut worden voor het opleiden van de aios.
3.1 Geeft aios constructief feedback op diens functioneren en heeft hierbij aandacht voor alle competenties.
4.2 Draag actief bij aan de kwaliteit van de opleiding.
4.5 Bevordert als leider van de opleidingsgroep het opleidingsklimaat.