MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Reeks
organisatie
Reliëf, Christelijke vereniging van zorgaanbieders
kosten
basistarief
€ 1175
leden
€ 1095
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Communicatietechniek, Algemeen & overig
ICPC:
-
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
18
punten
locatie
Bartiméus
Van Renesselaan 30
3703 AJ Zeist
☎ +3130 6982 216
overig
07
Nov
2017
Opleiding tot gespreksleider moreel beraad - basis
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Communicatietechniek' of 'Algemeen & overig'
Van aanbieder:
Reliëf, Christelijke vereniging van zorgaanbieders
In de omgeving:
Zeist

Deelnemers worden opgeleid tot het zelfstandig kunnen leiden van moreel beraad met zorg professionals binnen hun organisatie. Hiervoor wordt o.a. gebruik gemaakt van de gespreksmethode ontwikkeld door Reliëf Dilemma’s in kaart BSN 9789491269097. Deze methode is afgeleid van het Reliëf stappenplan.

In deze opleiding leert men de basis begrippen en diverse stromingen uit de ethiek. Men leert kritisch een moreel dilemma onderzoeken, morele vragen herkennen en benoemen. Met elkaar zorgvuldig afwegingen maken, verantwoord besluiten nemen, posities en standpunten onderzoeken en helder maken, de doelen van moreel beraad relateren aan praktijksituaties. Nadruk ligt op het zelf oefenen waarbij vooraf persoonlijke doelen worden vastgesteld. O.l.v. de docent wordt aan de hand van (zelf ingebrachte) casuïstiek geoefend. Vooral het zelf oefenen maakt deze cursus waardevol zo blijkt uit de praktijk.

Veel aandacht is er voor het organiseren en het implementeren van moreel beraad binnen de organisatie. Dit is een specifieke rol/kans voor de geestelijk verzorger en kan met de opleiding de noodzaak hiervan goed onderbouwen.
Tijdens de cursus worden er tussentijdse opdrachten gegeven vanuit aangereikte literatuur, moet men zelfstandig oefenen met een moreel beraad binnen de organisatie en daarop evalueren en reflecteren. Het maken van een reflectieverslag hoort bij de eindopdracht waarop de docent individuele feedback geeft.

Leerdoelen: de deelnemers leren gesprekstechnieken om inzicht te krijgen in morele gevoeligheid. leren reflecteren op hun eigen rol als gespreksleider, verbeteren algemene - morele - en communicatieve vaardigheden ten aanzien van leiden van moreel beraad.

Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!