![]() |
Het ontwikkelen van vaardigheden zoals creatief- en kritisch denken, problemen oplossen, communicatie, samenwerken en zelfregulering, ook wel genoemd de ‘21st century skills’, wordt voor professionals steeds belangrijker. Zelfregulering is de basis voor levenslang leren en wordt bereikt door het stimuleren van de intrinsieke motivatie en de reflectieve attitude van professionals.
Intervisie is een manier om te reflecteren met anderen en draagt daardoor bij aan de deskundigheidsbevordering en persoonlijke ontwikkeling van professionals. De laatste jaren wordt intervisie steeds populairder bij vooral zorgprofessionals vanwege de nieuwe kennis en inzichten die ze verkrijgen door hun casuïstiek met vakgenoten te delen. Onder begeleiding van een intervisiecoach wordt op een gestructureerde manier een casus ontrafeld, waardoor de casusinbrenger nieuwe inzichten krijgt op zijn of haar handelen.
Naast de groepsgrootte en veiligheid binnen de groep is de kwaliteit van de intervisiecoach van groot belang voor het niveau dat je met intervisie kan bereiken. Een goede intervisiecoach dient inzicht te hebben in de groepsdynamica en in staat te zijn om de leer- en ontwikkelingsprocessen, binnen de intervisiegroep, te begeleiden. Tevens is het van belang dat er bewustzijn is van de eigen kwaliteiten, valkuilen, persoonlijke triggers en uitdagingen als intervisiebegeleider.
Om deze kwaliteit te bewaken hebben we een opleiding tot intervisiecoach ontwikkeld waarin de volgende thema’s aan bod komen:
Leerdoelen