Hoe kan een apotheker hiv-remmer gebruikers optimaal begeleiden bij de therapie?
Het doel is kennis opdoen over de middelen, bijwerkingen, interacties, slikschema’s, voedselvoorschriften, de belevingswereld van de patiënten, het reilen en zeilen in het hiv-behandelcentrum en door toegang te vinden tot informatie op het internet.
kennis opdoen over, en door – bijvoorbeeld in rollenspelen – te oefenen met:
- inventarisatie eerder medicijngebruik, parallel medicijngebruik.
- voorlichting over optimaal gebruik hiv-remmers.
- voorlichting over interacties met andere middelen.
- voorlichting over interacties met recreatieve drugs.
- voorlichting over bijwerkingen.
- inventarisatie mogelijkheden en belemmeringen goede therapietrouw.
- gezamenlijk wegnemen barrières voor goede therapietrouw.
- in overleg inzetten van praktische hulpmiddelen en ondersteuning ter bevordering van goede therapietrouw.
door kennis over welke servicecomponenten de apotheker kan inzetten om de patiënt te ondersteunen bij de therapie; is de openbaar apotheker optimaal voorbereid. Verder verdiept de apotheker zich in ontwikkelingen, bijeenkomsten, publicaties en dergelijke op het gebied van de hiv-behandeling en leven met hiv in Nederland.
Leerdoelen:
- kennis van hiv-remmers (werking, inname-instructies, bijwerkingen, interacties).
- kennis van de patiëntengroep (hoe is het om te leven met hiv, hoe ervaren patiënten de behandeling).
- kennis van behandelstructuur (wie behandelt, wie doet voorlichting, hoe lopen communicatiekanalen, waar wordt kennis verzameld).
- overzicht over praktische hulpmiddelen die de openbare apotheek kan aanbieden of voorstellen.
- inzicht in servicecomponenten van de apotheek die kunnen bijdragen aan optimale therapie.
- kennis van actuele ontwikkelingen op het gebied van leven met hiv in Nederland en mogelijkheden voor apothekers om zich in deze materie te verdiepen.