MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dagdeel
organisatie
PAOFarmacie
kosten
basistarief
Onbekend
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Effectiviteit en efficiency, Opleiden en presenteren
ICPC:
A
sponsoring
Deze nascholing wordt niet gesponsord.
accreditatie
accreditatie
2
punten
locatie
Het Coachhuis - Rotterdam Wijnhaven
Wijnhaven 42
3011 WS Rotterdam
☎ +3170 2155 317
overig
16
Okt
2019
PAOFarmacie - Intervisie APOP
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Effectiviteit en efficiency' of 'Opleiden en presenteren'
Van aanbieder:
PAOFarmacie
In de omgeving:
Rotterdam

Sinds 1 januari 2015 is toetsing voor apotheker-specialisten een verplicht onderdeel van de herregistratie. Dit kan bijvoorbeeld middels intervisie. Het doel van intervisie is de deskundigheid van de betrokkenen te bevorderen en de kwaliteit van het werk te verbeteren. Het accent ligt op het gezamenlijk en niet-hiërarchisch ontwikkelen van het inzichtelijk en probleemoplossend vermogen.

Bijeenkomsten worden effectiever als ze niet alleen over werk gaan, maar ook over degene die het werk uitvoert: over persoonlijke professionaliteit. Door intervisie kunnen professionals met en van elkaar leren. Dat is een kerncompetentie van een lerende organisatie en van ‘een leven lang leren’.

Bij intervisie komen vragen aan bod zoals: Hoe verhoud ik mij tot de eisen die mijn vak aan mij stelt? Wat zijn mijn sterke en zwakke kanten? Waarover wil ik bijleren? Waar loop ik tegenaan bij het aansturen van mijn assistenten? Wat ervaar ik tijdens de interactie met artsen? Waarvoor neem ik verantwoordelijkheid en waarvoor niet?

De antwoorden op deze vragen, voor sommigen zijn het zelfs 'valkuilen', zijn voor iedereen verschillend. Ze hebben vaak te maken met gedragspatronen die iemand in de loop der jaren heeft ontwikkeld. Reflectie op de eigen, vaak impliciete, normen en waarden, gedachten en gevoelens zorgt voor bewustwording en dat zorgt weer voor besef van de eigen keuzemogelijkheden. Dat besef maakt de weg vrij voor een andere aanpak en voor nieuw gedrag.

Voor het begeleiden van de intervisiebijeenkomsten wordt gebruik gemaakt van het CREA-model (collectieve reflectie en eigen actie) in combinatie met de plan-do-check-act-cyclus. Deze methode borgt tijdens iedere intervisiesessie de nieuwe inzichten door deze te vertalen in concrete stappen. De resultaten worden aan de groep teruggekoppeld tijdens de eerstvolgende intervisiebijeenkomst.

Intervisie voor de apotheker-opleider (ApOP)

  • Bij ApOP’s zal de intervisie specifiek gericht worden op casuïstiek rond de rol als opleider. Hiervoor zijn 4 bijeenkomsten per jaar voldoende. De groepen bestaan uit minimaal 6 en maximaal 8 deelnemers en hebben een vaste samenstelling. Tijdens elke bijeenkomst van 3 uur worden telkens 2 casussen behandeld.

Leerdoel

  • Door middel van het inbrengen van een praktijkvoorbeeld en gestructureerde reflectie/feedback daarop inzicht krijgen in het eigen handelen. Hierbij wordt specifiek de aandacht gericht op casuïstiek rond de rol als opleider.
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!