MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Reeks
organisatie
FBA
kosten
basistarief
€ 25
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Effectiviteit en efficiency, Communicatietechniek, Samenwerking
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
6
punten
locatie
Elaa - 1ste Lijn Amsterdam
Hoogte Kadijk 143
1018 BH Amsterdam
☎ +3120 3445 377
overig
02
Sep
2019
Vertel wat je doet (deel 1 of 2)
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Effectiviteit en efficiency', 'Communicatietechniek' of 'Samenwerking'
Van aanbieder:
FBA
In de omgeving:
Amsterdam

Deel 1:

Het belang inzien van heldere patiënt- en doelgerichte informatieoverdracht:

  • Het niveau van een patiënt kunnen inschatten en inzicht hebben om daar de communicatie op aan te passen.
  • Bewust zijn van de invloed van non-verbale communicatie op de gespreksvoering.
  • Bewust zijn van filters in de communicatie en hoe daar mee om te gaan.
  • Het belang inzien om informatie aan te laten sluiten op wat patiënt weet en wil weten, 2- richtingsverkeer in de communicatie, en weten hoe dat te bewerkstelligen.
  • Het nut inzien van het gebruik van ondersteunend materiaal, concrete voorbeelden en vergelijkingen bij het uitleggen.
  • Het nut inzien van het controleren van de informatieoverdracht en tips om controlevragen te stellen.
  • Kennisnemen van gestructureerd gespreksvoering met patiënten bij eerste –, tweede en vervolg uitgifte om dit vervolgens toe te passen in de praktijk. Hierbij zal worden verwezen naar de laatste richtlijn consultvoering.

Het belang zien van het managen van verwachtingen en daar naar proberen te handelen in het contact met de patiënt door oa:

  • (Nieuwe) patiënten te informeren over de handelswijze van de apotheek.
  • Patiënten te informeren over handelingen en tijdsduur bij het afhandelen van een recept zodat zij zich betrokken voelen.
  • Gesprekken met patiënten kunnen reflecteren en daar lering uittrekken voor de toekomst door het in het werkoverleg te bespreken.

Deel 2:

  • Inzicht in de invloed van patiëntkarakteristieken voor goed medicatiegebruik.
  • Inzicht in eigen normen en waarden ten aanzien van therapietrouw en goed medicijngebruik.
  • Inzicht in zorgen, angsten van patiënten en hoe daar mee om te gaan.
  • Patiëntgerichte communicatie: uitgaan van kennis, motivatie, zelfvertrouwen, acceptatie en doel van de patiënt.
  • Inzicht in motiverende en demotiverende factoren bij therapietrouw.
  • Gebruik van het probleemoplossend gesprek als methode om samen met de patiënt de voor de patiënt juiste therapie te bepalen.
  • Het uitvragen van de motivatie m.b.v. een motivatiemeetlat.
  • Gesprekken met patiënten kunnen reflecteren en daar lering uittrekken voor de toekomst door het in het werkoverleg te bespreken.
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!