Algemene leerdoelen
Het belang inzien van heldere patiënt- en doelgerichte informatieoverdracht:
- Het niveau van een patiënt kunnen inschatten en inzicht hebben om daar de communicatie op aan te passen.
- Bewust zijn van de invloed van non-verbale communicatie op de gespreksvoering.
- Bewust zijn van filters in de communicatie en hoe daar mee om te gaan.
- Het belang inzien om informatie aan te laten sluiten op wat patiënt weet en wil weten, 2- richtingsverkeer in de communicatie, en weten hoe dat te bewerkstelligen.
- Het nut inzien van het gebruik van ondersteunend materiaal, concrete voorbeelden en vergelijkingen bij het uitleggen.
- Het nut inzien van het controleren van de informatieoverdracht en tips om controlevragen te stellen.
- Kennisnemen van gestructureerd gespreksvoering met patiënten bij eerste –, tweede en vervolg uitgifte om dit vervolgens toe te passen in de praktijk. Hierbij zal worden verwezen naar de laatste richtlijn consultvoering.
Het belang zien van het managen van verwachtingen en daar naar proberen te handelen in het contact met de patiënt door o.a.:
- (Nieuwe) patiënten te informeren over de handelswijze van de apotheek.
- Patiënten te informeren over handelingen en tijdsduur bij het afhandelen van een recept zodat zij zich betrokken voelen.
- Gesprekken met patiënten kunnen reflecteren en daar lering uittrekken voor de toekomst door het in het werkoverleg te bespreken.