MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Reeks
organisatie
CapabelHogeschool
kosten
basistarief
€ 983
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Communicatietechniek, Farmacologie
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
56
punten
locatie
Capabel - Utrecht
Australiƫlaan 14
3526 A Utrecht
☎ +3188 2701 270
overig
08
Jan
2020
Farmaceutische Voorlichting en Informatie
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Communicatietechniek' of 'Farmacologie'
Van aanbieder:
CapabelHogeschool
In de omgeving:
Utrecht

Voor ervaren apothekersassistenten die hun cliënten de juiste voorlichting en farmaceutische patiëntenzorg willen blijven bieden in een snel ontwikkelend werkveld. Cliënten worden mondiger, hebben veel vaker chronische aandoeningen en begeleiding is belangrijker geworden. Wil je meer inzicht, vaardigheden en handvaten bij het voeren van de verschillende zorggesprekken die je in de apotheek met de cliënt voert? Dan is de training Farmaceutische Voorlichting en Informatie de juiste keuze.

De zorgvraag verandert steeds meer richting chronische behandelbare zorg. Zorgverleners worden hierdoor vaker ‘zorgbegeleiders’ of ‘zorgcoaches’, waarbij de behoeften en de zelfredzaamheid van de patiënten voorop staan. Dit maakt het geven van voorlichting en informatie een steeds groter onderdeel van het dagelijks werk in de apotheek is. Een goed geïnformeerde patiënt kan immers betere, gezondere en beter bij de patiënt passende keuzes maken. Tevens draagt heldere, eerlijk en duidelijke voorlichting bij aan de motivatie en therapietrouw van de patiënt. Goede voorlichting levert de patiënt dus veel op. Maar het is ook bij uitstek het onderdeel waarbij je als zorgprofessional jouw deskundigheid kunt profileren en dé manier om een goede, professionele band op te bouwen met je patiënten. Dit levert betere zorg op met een belangrijke rol voor de apotheek hierin.

Doel van de training

  • Het ontwikkelen en effectief toepassen van (communicatieve) vaardigheden die noodzakelijk zijn voor het geven van cliëntgerichte informatie, voorlichting en advies binnen het farmaceutisch werkveld.
  • Het verwerven van inzichten, attitude en vaardigheden om dagelijkse praktijkobstakels, maatschappelijke en politieke veranderingen, veranderingen in de zorg en vanuit de eigen beroepsgroep op te merken en te kunnen vertalen naar effectieve en proactieve voorlichting voor cliënten en collega’s.
  • Het naar eigen kennis en inzicht toepassen van voorlichting & informatie als strategisch beleidsinstrument voor de apotheekorganisatie.

Je hebt kennis van de volgende onderwerpen en weet hoe je deze kennis in de praktijk kan toepassen of hier rekening mee kan houden:

  • Voorlichting: wat is het doel, wie is de ontvanger en wat is zijn behoefte, hoe bereik je de doelgroep/ander, wat is een passende structuur.
  • Het belang van het geven van voorlichting, informatie en FPZ, ook met oog op de WGBO.
  • Voorlichting tijdens zorggesprekken: begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel, instructies, zelfzorg, tweede uitgifte, therapietrouw gesprekken en advies en voorlichting.
  • Op welke wijze je het beste informatie kunt verzamelen, bijv. bij een medicatieverificatiegesprek.
  • Voorlichting bij verandering.
  • E-health.
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!