Deze cursus gaat over kwaliteit leveren en samen verbeteren. In deze cursus leren jullie dat kwaliteit inhoudt dat jullie op een goede manier met elkaar werken volgens:
Dat wil zeggen dat jullie de afspraken nakomen en elkaar helpen door bijvoorbeeld extra attent te zijn wanneer een collega een mindere dag heeft. Dat kan iedereen in het team overkomen. Zo bewaak je de kwaliteit van jullie werk, maar ook jullie werkplezier.
Gaat er iets fout? We zien het liever niet, maar erover praten en de oorzaak opzoeken draagt bij aan het voorkomen ervan. Een bekende uitdrukking is: “van je fouten leer je het meest!”.
Kwaliteit leveren gaat om inzicht hebben in je werk en beseffen waar de risico’s zitten. Zo kan je zorgen dat er minder fouten worden gemaakt en je minder extra werk hebt om de fouten te herstellen en te registreren. Jullie klanten waarderen jullie goede zorg en binnen jullie team kan het bijdragen aan een goede werksfeer en minder werkdruk.
Aan het eind van deze cursus zullen jullie het kwaliteitsmanagementsysteem niet meer als een blok aan jullie been zien, maar als een goed hulpmiddel om gezamenlijk als team goed werk af te leveren.
Na deze cursus begrijp je waarom een KMS (kwaliteitsmanagementsysteem) als hulpmiddel nodig is om de kwaliteit van de organisatie te bewaken, te verbeteren en te leveren. Door dit inzicht ben je in staat om een actieve bijdrage te leveren aan werkzaamheden die nodig zijn om de kwaliteit van de zorgverlening en andere processen te bewaken en te verbeteren.