‘Oeps, dat was niet de bedoeling.’ Uit onderzoek blijkt dat er in de apotheek dagelijks situaties voorkomen die niet de bedoeling waren. De ene kon nog op tijd verholpen worden, van de andere had de patiënt ongemak. Kleine, alledaagse vergissingen kunnen grote gevolgen hebben, zeker in de gezondheidszorg. Waar mensen werken worden fouten gemaakt; in de gezondheidszorg zijn de gevolgen van deze fouten echter vaak groter en heftiger dan in andere organisaties.
Door (bijna-)incidenten te melden, werkt u mee aan het structureel verbeteren van de kwaliteit en veiligheid voor patiënten in de apotheek. Het analyseproces van Veilig Incident Melden (VIM) vervult hierin een belangrijke rol. Uiteindelijk worden door de verbeteringen ook de resultaten van het melden zichtbaar. Het doel van een VIM-procedure is incidenten in de toekomst te voorkomen. Daarnaast draagt het implementeren van VIM bij aan een open en veilige meldcultuur, waarin het normaal is om (bijna-)incidenten te melden, zonder dat er beschuldigend naar de melder wordt gewezen.
Hoeveel tijd bent u kwijt met het oplossen van dingen die eigenlijk niet hadden moeten gebeuren? Het kost minder tijd en geld wanneer het in één keer goed was gegaan. Misschien voelt u zich gefrustreerd als een incident herhaaldelijk optreedt?
VIM-procedure
De KNMP heeft in de Kwaliteitsindicatoren Farmacie staan dat er registratie en analyse moet plaatsvinden van incidenten waarbij patiënten daadwerkelijk onjuiste medicatie hebben ontvangen. Dit om herhaling te voorkomen.
Ook deelname aan CMR (Centrale Medicatie-incidenten Registratie) is een van de kwaliteitsindicatoren. Deelname aan CMR (www.vim-digitaal.nl) kan onderdeel zijn van VIM.
Het kan dus goed zijn dat er al een VIM-procedure is in de apotheek waar u werkt. Deze nascholing is bedoeld voor apothekers die nog niet bekend zijn met een VIM-procedure én voor apothekers die hiermee al wel bekend zijn en hun kennis over VIM willen vergroten.
Deze nascholing over VIM is opgebouwd uit verschillende onderdelen. De nascholing begint met enige wet- en regelgeving die geldt bij VIM. Daarna wordt ingegaan op wat nu precies een VIM is. Vervolgens kijken we naar de procedure rondom een VIM. Dit wordt gevolgd door een uitwerking van de manier waarop een VIM wordt geanalyseerd. BLOK A sluit af met een onderdeel over de implementatie van de VIM.
BLOK B gaat in op transmuraal incidenten melden en laat zien wat de meerwaarde kan zijn van multidisciplinair incidenten bespreken. Dit blok sluit af met casuïstiek.
Na afloop van dit nascholingsprogramma: