![]() |
De Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen zorg (Wkkgz) verplicht apotheken op een bepaalde manier op klachten te reageren en bepaalde acties te ondernemen als een incident (inclusief calamiteit) plaatsvindt. Het niet voldoen aan deze regels kan leiden tot een sanctie van een toezichthouder als de IGJ en bijvoorbeeld een tuchtklacht. Hoe een tuchtprocedure verloopt, wordt in deze cursus toegelicht. Evenals de regels omtrent het beroepsgeheim (met de uitzonderingen daarop) en de verplichtingen die de AVG aan apotheken oplegt. Daarnaast komen de rechten van patiënten met betrekking tot hun dossier en de regels omtrent het beëindigen van een behandelrelatie aan de orde.
Kennis over regels kan klachten en sancties voorkomen en bespaart dus tijd, negatieve energie en kosten.
Na het volgen van deze cursus weet u:
hoe er (volgens de Wkkgz) op een klacht moet worden gereageerd en wat u moet doen als een incident plaatsvindt
welke uitzonderingen bestaan op het beroepsgeheim en aan welke AVG-verplichtingen u moet voldoen
aan welke normen tuchtcolleges toetsen (o.s. bij verstrekking van geneesmiddelen) en hoe een tuchtprocedure verloopt
welke rechten patiënten hebben met betrekking tot het medisch dossier
wanneer en hoe een relatie met een patiënt mag worden beëindigd