In een GGz die steeds programmatischer werkt neemt het risico toe op behandelingen die niet toegesneden zijn op de maat van de patiënt. De RVZ (ref) denkt dat Shared Decision Making die maat terugbrengt en ook zal bijdragen aan verlaging van zorgkosten.
Een contract tussen zorgaanbieder en cliënt biedt mogelijkheden om af te bakenen op belangrijke gebieden van de behandeling: de doelstelling, de werkwijze, verdeling van taken en verantwoordelijkheden, wat als er niet geleverd of aangenomen wordt, tijd, etc.
Het gaat er dus om van de professional en de cliënt serieuze contractpartners te maken.
“Dat is niet altijd gemakkelijk: vanwege de traditioneel ongelijke relatie tussen arts en patiënt”, stelt de RVZ. Daarbij spelen ook andere aspecten een rol, bijvoorbeeld de druk die de specialist voelt om de patiënt te geven wat die vraagt, de moeite die de specialist heeft met ‘nee’ zeggen, maar ook positieve en minder positieve tegenoverdracht.
De training gaat in op de volgende vragen:
Vorm
De deelnemer leert de grondregels van het ‘contracteren’ met behulp van een unieke leermethode die professional helpt om de grenzen, waarbinnen een contract uitgevoerd kan worden, scherp in beeld te houden en daar, indien nodig, in een zo vroeg mogelijk stadium aandacht aan te besteden.
De deelnemer krijgt door deelname aan de training – in oefeningen - zicht op eigen mogelijkheden en valkuilen om het contract te maken, uit te voeren en af te sluiten.
De training bestaat uit een dag training / kennismaking met de leermethode en het stellen van leerdoelen (7 uur). Aansluitend worden vijf vervolgbijeenkomsten (à 2 uur) aangeboden om met casuïstiek rond verschillende soorten problemen in het contracteren te werken en te oefenen. Deze bijeenkomsten hebben steeds een wisselend thema.
Leerdoelen:
- De deelnemer is na het volgen van de training vaardig in het hanteren van samenwerking en het hanteren van een gebrek aan samenwerking aan het behandelcontract. De deelnemer heeft beter zicht op de essentiële aspecten van het behandelcontract en op het hanteren van grensoverschrijdingen op elk van deze aspecten. De deelnemer heeft vaardigheden om goede samenwerking aan het contract te bevorderen en gebrekkige samenwerking te begrenzen. De deelnemer kan het behandelcontract in de fase van het tot stand komen, in de fase van het werken aan en in de fase van het afsluiten van de werkrelatie professioneel hanteren. Daarnaast leert de deelnemer wat het effect van effectief contracteren is op de cliënt; op zijn of haar autonomie en herstel en op zijn of haar zorgvraag.