![]() |
Geneesmiddelen kunnen naast het gewenste therapeutische effect ook tot bijwerkingen leiden. Bijwerkingen zijn een belangrijke oorzaak van het niet opvolgen van behandeladviezen. Voor een optimale farmacotherapie en therapietrouw is het dan ook belangrijk dat bijwerkingen tijdig worden opgemerkt en adequaat worden behandeld.
Een goede communicatie met patiënt en collega-zorgverleners is hierbij onmisbaar. Patiënten komen niet altijd zelf met klachten over mogelijke bijwerkingen. Zij weten niet dat de klachten door een geneesmiddel worden veroorzaakt of vergeten dit te melden. Het is daarom belangrijk dat zorgverleners de patiënt informeren over mogelijke bijwerkingen en er gedurende de behandeling nadrukkelijk naar vragen.
Onder andere zorgvuldig luisteren en doorvragen zijn gesprekstechnieken die hiervoor worden gebruikt. Apothekers en hun medewerkers moeten hierbij rekening houden met eventuele laaggeletterdheid van patiënten. Het hele apotheekteam moet het belang inzien om bijwerkingen te bespreken en zowel bij het gesprek voor de eerste, tweede en vervolguitgiftes hier alert op zijn.
In de communicatie met artsen moet de apotheker aansluiten op de kennis die de arts al heeft en doorvragen naar eventuele weerstanden van de arts om patiënten hierover te informeren. Idealiter stemt de apotheker met de artsen af welke bijwerkingen bij een eerste uitgifte worden genoemd.
De nascholing Communicatie bij bijwerkingen met patiënt en arts behandelt op een praktische wijze deze thema's. Met behulp van een interactieve informatie overdracht en oefeningen in kleine groepjes krijgt u handvatten, tips en tricks aangereikt die u meteen kunt toepassen in de praktijk.
Deze nascholing vormt onderdeel van de cyclus bijwerkingen en kan ook los worden afgenomen
Na het volgen van deze nascholing bent u in staat om: