Hebben we in de waan van de dag de focus nog scherp? Lukt het de klant achter de producten en vragen écht aan te spreken. Het hoeft vaak niet veel tijd extra te kosten maar levert veel op: een amicaal gesprek, een tevreden klant, een bedankje voor jouw goede service. Het gaat om de binding met de klant, en een loyale klant zal bovendien terugkeren en terugkerende omzet genereren.
Tijdens deze nascholing krijg je praktische handvatten hoe je de klant nog beter kunt adviseren in lijn met de Mediq-formule. Ook besteden we aandacht aan omgaan met klachten of ontevreden klanten; immers een ontevreden klant kan je meest loyale klant worden. Verder krijg je inzicht in hoe je werkprocessen en personeelsbezetting/roostering met meer focus op de klant kunt inrichten.
Resultaten op de werkvloer:
- Je bekijkt de apotheek weer vaker door de bril van de klant. Je probeert actief in meerdere opzichten de klanttevredenheid te verhogen. Je gaat met een paar acties gericht aan de slag om klantvriendelijker op te treden (ook op de ‘lastige’ momenten), de klantbeleving positief te beïnvloeden en de klantprocessen te optimaliseren. Ook bespreek je deze punten met je apotheker en/of team.
Aan het einde van de training:
- ben je bewust van de beleving van jouw klanten in jouw apotheek (en waar jouw apotheek in de ogen van de klant mogelijk nog in kan verbeteren).
- ben je bewust van het verschil tussen jouw klantgerichte intentie en de daadwerkelijke ervaring van de klant.
- ben je de 3 elementen van een klantgerichte organisatie: klantvriendelijkheid, klantbeleving en klantprocessen.
- weet je hoe je jouw klantvriendelijkheid kunt verhogen (HEP, LSD).
- weet je hoe jij de klantbeleving kunt beïnvloeden.
- heb je handvatten gekregen hoe je de processen nog klantgerichter kunt inrichten.
- heb je 2-3 acties/aandachtspunten concreet gemaakt hoe jij jouw klantgerichtheid kunt verhogen.
- heb je concrete tips hoe je dit in jouw apotheek met je team kunt bespreken.